گفتگو با روزنامه نسل فردا: در تلاشیم آزمایشگاهیان عضو سازمان نظام پزشکی شوند …

    گفت و گوی قجاوند، رئیس هیئت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور با روزنامه نسل فردا:

در تلاشیم آزمایشگاهیان عضو سازمان نظام پزشکی شوند.

هرفردی که مشکوک به بیماری کووید می‌شود به اولین جایی که برای تشخیص مراجعه می‌کند آزمایشگاه‌ها است و پرسنل آزمایشگاهی مستقیماً با این بیماران روبرو می‌شوند و درمخاطره این بیماری هستند.

    درکارزارکرونا، جامعه آزمایشگاهیان ازجمله قشرهای کادر درمان هستند که کمتر دیده شدند و بی هیاهو سنگر نظام سلامت را حفظ کردند. افرادی که شاید مرور نام و یادشان به همان سالروز تولد حکیم جرجانی در ۳۰ فروردین هرسال، یعنی روز علوم آزمایشگاهی اکتفا می‌شود.

     البته موضوعات مختلفی در حوزه مشکلات آزمایشگاه وجود دارد، مثلاً این رشته باید جزء مشاغل سخت و زیان آور باشد. با اینکه از سال ۹۵ مصوبه دولت را داریم که رشته علوم آزمایشگاهی جزء مشاغل سخت و زیان آور است ولی متاسفانه این قانون به صورت کامل اجرا نمی‌شود و خیلی از مراکز دانشگاهی به این قانون عمل نمی‌کنند. در حال حاضر بیش از نیمی از اعضای جامعه آزمایشگاهی دربخش خصوصی فعالیت دارند. فرقی نمی‌کند چه دربخش دولتی و چه خصوصی پرسنل با عوامل بیولوژیک بیماری زا، عفونی، عوامل شیمیایی و مواد سرطان‌زا دست و پنجه نرم می‌کنند و آلوده می‌شوند. خصوصاً از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ تاکنون، پرسنل علوم آزمایشگاهی خودش را بیشتر از هر زمان دیگرنشان داد.    رئیس هیئت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور اضافه کرد: هرفردی که مشکوک به بیماری کووید می‌شود به اولین جایی که برای تشخیص مراجعه می‌کند آزمایشگاه‌ها است و پرسنل آزمایشگاهی مستقیماً با این بیماران روبرو می‌شوند و درمخاطره این بیماری هستند. در این چنین شرایط و فضایی که هم دربخش خصوصی و هم دولتی حاکم است، شرایط ایجاب می‌کند که قانون مشاغل سخت و زیان آور چه بخش خصوصی و چه دولتی اجرا شود. ولی متاسفانه قانونی که سال ۹۵ مصوب شد فقط برای پرسنل بخش دولتی بود و بخش خصوصی نمی‌توانند از این قانون استفاده کنند؛ چرا باید شاهد چنین تبعیضی باشیم؟

   دراین باره قبلاً هم مکاتبات متعددی با وزارت کارداشتیم. گفتیم با توجه به اینکه ماهیت رشته آزمایشگاه به عنوان یک شغل سخت و زیان آور محسوب شده باید این مصوبه برای بخش خصوصی نیز تسری پیدا کند. اما به رغم همه پیگیری‌ها، تاکنون پاسخ روشنی به مکاتبات ما داده نشده است. وی به تعدادی از سایر قوانین نهایی شده در حوزه علوم آزمایشگاهی نیز اشاره کرد و گفت: ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت از دیگر قوانینی بود که همه پرسنل علوم آزمایشگاهی مراکز بیمارستانی مشمول آن می‌شوند. طبق این قانون در شیفت‌های غیرمتعارف ضریبی برای ساعت حضورشان تعلق می‌گیرد ضمن اینکه کاهش ساعت کاری هم دارند. خوشبختانه خیلی از مراکز این قانون را اجرا می‌کنند ولی همچنان مراکزآزمایشگاهی هم هستند که از اجرای این قانون طفره می‌روند. قجاوند در ادامه صحبت‌هایش، موضوع نظام مند شدن شغل آزمایشگاهیان را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: دریکی دوساله اخیر فعالان عرصه آزمایشگاه به شدت پیگیر این موضوع بوده‌اند تا بتوانند شماره نظام داشته باشند و عضو سازمان نظام پزشکی شوند. وی افزود: هرچند مدتی پیگیری‌هایی را انجام دادیم که بتوانیم سازمان مستقلی برای خودمان تحت عنوان سازمان علوم آزمایشگاهی داشته باشیم ولی این شرایط هموار نشد. مکاتبات و درخواست‌هایی داشتیم و مصوبه‌ای هم درمجلس است که قید شده کلیه فارغ التحصیلان حوزه پزشکی به استثنای پرستاری می‌توانند عضو سازمان نظام پزشکی شوند. مکاتبات دراین خصوص با نظام پزشکی بیشتر شده و امیدواریم هرچه سریعتر عضویت رشته علوم آزمایشگاهی و کارشناسان علوم آزمایشگاهی به نظام پزشکی اعلام شود.
رئیس هیئت مدیره جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور درباره مزایای عضویت رشته علوم آزمایشگاهی درسازمان نظام پزشکی توضیح داد: نظام مند بودن شغل آزمایشگاه باعث می‌شود افرادی در حوزه‌های آزمایشگاهی تشخیصی فعالیت کنند که دارای نظام باشند. این امر باعث می‌شود فعالیت نیروهای غیرمرتبط درمراکز آزمایشگاهی کمترشود و اشتغال پرسنل آزمایشگاهی در مراکز آزمایشگاهی افزایش یابد. همچنین ارتقاء امنیت شغلی در کیفیت خدمات آزمایشگاهی نیز می‌تواند مؤثر باشد. از طرفی باعث افزایش انگیزه فعالیت پرسنل آزمایشگاهی در مراکز آزمایشگاهی می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.